fredag 14 september 2012

Hur mycket är en resa till månen värd?

Det finns idag två företag i världen som erbjuder kommersiella resor till månen, i rekreationssyfte, och gissa vad en biljett kostar? 150 miljoner dollar, alltså ungefär en miljard kronor! (http://www.economist.com/node/21557719) I rekreationssyfte, för en person. Visserligen var människans första steg på månen ett stort steg för mänskligheten, och även om jag inte direkt inser nyttan med rymdresor så måste jag medge att jag inte kan veta någonting om vad de möjligen kan resultera i. Men det är en helt annan sak att skicka snuskigt rika människor till månen för ingen annan än sin egen nöjes skull.

Tänk vad man skulle kunna göra för nytta med en miljard kronor!

Emellertid, när jag tänker vidare på detta resonemang så inser jag att många av de saker jag väljer att lägga flera tusen kronor på utan tvivel ter sig lika meningslösa och ofattbara för människor som inte ens har råd med mat till sina barn. Behöver jag verkligen lägga 10 000 på en semester resa, eller 2000 på en vinterjacka? Eller kan jag göra något mer allmännyttigt med pengarna? Detta kan nog var och en av oss fråga sig.

Hursomhelst, så finns det en bestämd mängd resurser i världen som i bästa fall kan delas lika mellan alla, samtidigt som det är hållbart för vår planet (givet att rymdresor inte resulterar i att vi hittar en annan planet som vi också kan ta till vår förfogande – något som jag anser är ytterst osannolikt, men vad vet jag?). Dock försvåras den jämlika, hållbara fördelningen av resurser säkerligen av att vissa enskilda människor har tillgång till så pass mycket pengar att de kan lägga ut en miljard på en nöjesresa.    

2 kommentarer:

  1. Det verkar ju faktiskt slösaktigt, men skulle man just i detta fall inte kunna se det som ett sätt att få miljarder i bidrag till teknologisk utveckling från folk som annars aldrig hade släppt ifrån sig pengarna? Teknologisk utveckling som i förlängningen kan komma att gagna oss alla?

    Desto mer effektiv rymdteknologin blir, desto mer nytta kan den göra för mänskligheten och jorden. Åtminstonde jag ser det som sannolikt att om rymdteknologin blir tillräckligt tillgänglig kommer det leda till underverk i många goda syften. Med lite fantasi kan man börja ana t.ex. vad fattiga bönder skulle kunna göra om de kunde hålla koll på sina marker från rymden.
    Det finns redan många exempel på vanligt folk som skickar ut saker i rymden med hjälp av teknologi som aldrig hade blivit tillgänglig utan materialistiskta begär som grund.

    Eller så är jag helt ute och cyklar...

    exempel: http://www.switched.com/2010/09/30/photographer-and-his-kids-send-hd-camera-into-space/

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Eddie! Av någon anledning så kände jag på mig att just du skulle kunna ha en väl genomtänkt åsikt om just detta :).

    Ja, det är absolut sannolikt att pengarna går till vidare utveckling av rymdteknologin, och som du skriver så kan detta möjligen resultera i nytta för mänskligheten och jorden framöver. Det jag dock mest blir provocerad av är att det hela kostar så oerhört mycket pengar. Jag har en känsla av att pengarna lättare skulle kunna resultera i mer omedelbar nytta om de användes till att ta sådana teknologier till bruk som vi redan vet fungerar, till ex. att bygga ut solenergin, effektivisera jordbruk med mer enkla medel osv. I många ämnesområden så har vi faktiskt redan en stor del kunskap och teknologi som skulle kunna resultera i ett gott liv för alla på jorden om den bara togs i bruk, men oftast är det pengar som är det största hindret. Till exempel i mitt egna ämnesområde, medicinsk vetenskap, finns det en hel del behandlingsmetoder som skulle kunna vara väldigt effektiva, men som inte kan tas i bredare bruk då det råder brist på storskalig evidens om dessas effektivitet. Och för att skapa evidens behövs det forskning, och för det behövs det pengar.

    Men, som sagt vet jag för lite om rymdteknologin och vad den realistiskt kan förväntas resultera i för nytta, för att ha en bestämd åsikt om just den. Egentligen inser jag att min åsikt grundar sig i mer grundläggande värderingar. Jag undrar nämligen om mänskligheten bör framförallt ägna sig åt teknologisk och vetenskaplig utveckling bortom det vi redan har, och bortom det vi kan veta och känna med våra egna sinnen, med våra egna kroppar som de fantastiska verktyg de faktiskt är, eller borde vi i högre utsträckning fokusera på att ta till vara det vi redan har i form av kunskap och redskap, och lära oss att uppskatta det enkla i livet som i många fall kan vara mycket mer kraftfullt och betydelsefullt än vi tror. På ett mer grundläggande plan så tycker jag att mänskligheten fokuserar en hel del för mycket på att söka efter lyckan och framgången någonstans därute, någonstans bortom det vi har och vet, och håller på att tappa kontakten med det naturliga, enkla och mänskliga.

    Tack igen för att du påbörjade diskussionen Eddie, jag njuter verkligen av att bli ifrågasatt då ger mig möjlighet att verkligen känna efter och tydliggöra vad jag tycker, och varför.

    SvaraRadera