torsdag 23 augusti 2012

Tankar om medmänsklighet


‘You say you love rain, but you use an umbrella to walk under it. You say you love sun, but you seek shade when it is shining. You say you love wind, but when it comes you close your window. So that’s why I’m scared when you say you love me.’ – Bob Marley

Detta vackra citat får mig att tänka på en bok som jag skrev en recension om för ett par år sedan, som behandlade ämnet acceptas och engagemang i mänskliga förhållanden (Russ Harris, ACT with love). Det centrala budskapet i boken var att vi genom våra negativa tankar och föreställningar om andra håller de ifrån oss och skapar emotionell distans i våra förhållanden. I detta sammanhang skulle dessa tankar och föreställningar kunna vara den metaforiska paraplyn, som vi använder för att skydda våra egna val och värderingar som byggstenar till våra egon.  

Jag har lagt märke till denna tendens hos mig själv; att när än jag tänker en negativ tanke eller gör en negativ värdering av en annan person eller dess beteende, så håller testen: Dessa grundar sig alltid på att jag fundamentalt tycker att andra borde göra som jag, tycka som jag, agera som jag, resonera som jag. Att grunden för den negativa värderingen är att jag någonstans tror att jag vet bäst: ’man borde inte göra/säga så, vad elakt/dumt/själviskt’. Men i själva verket är det ju jag som då som är självisk, och vägrar att se att den andra har helt andra livserfarenheter och perspektiv än vad jag har, och kanske till och med bär på en smärta som jag inte ens har nuddat på under hela mitt liv. Att jag då tar åt mig av en annans agerande ligger hos mig, inte hos den andra. Det enda som min negativa värdering av den andra gör, är att skapa distans oss emellan, separation.

Som tur är, är det möjligt att öva på att bli medveten om när dessa tankar och värderingar uppkommer i ens sinne, och därmed minska dessas påverkan på ens beteende. Detta betyder på intet sätt att jag tycker att man bara ska tacka och ta emot dålig behandling ifrån andra. Nej, säga ifrån får man gärna göra! Men att säga ifrån blir nog mer effektfullt om det görs med medkänsla i stället för hat. Jag tycker att det vi behöver mest här i världen, det som är grunden för vår välmående, är mer medmänsklighet och förståelse inför varandra. Det mesta andra löser sig nog genom detta. Som bidrag till detta mål kommer det i framtiden att skapas ett nytt centrum för medkänsla, som jag tycker är mycket välkommet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar