tisdag 21 augusti 2012

Allt fler cyklar i Stockholm!

Jag fick en vag känsla av skrämselpropaganda av gårdagens förstasida i SvD: 'Olyckor med cyklar ökar drastiskt' - denna verkade mest som ännu en symptom av trygghetsnarkomanin som jag skrev om i mitt tidigare inlägg. Från en sådan rubrik får man lätt uppfattningen att det skulle ha blivit allt farligare att cykla. Men nej, läser man vidare så framkommer det att detta beror framför allt på att fler cyklar - egentligen en väldigt positiv nyhet. Det var alltså inte bara min inbillning att cykelrusningen på morgnarna har ökat. Men varför har man valt denna negativa rubrik? Även en annan nyhet avslöjades då jag läste vidare, nämligen att Stockholms stadsborgarråd är öppen för bygget av 'cykelmotorvägar' där cyklister kan ta sig fram snabbare och säkrare. Perfekt! Jag har tidigare skrivit om ett sådant förslag mest som en utopi och är ytterst positivt överraskad att utvecklingen verkligen går åt detta håll. Mer om denna utveckling kan man även läsa här:

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/supervagar-ska-locka-fler-att-ta-cykeln_7410348.svd

Den nästa utvecklingen som jag efterfrågar är mer positiva rubriceringar i dagspressen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/cykelolyckor-okar-kraftigt_7433440.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar