fredag 26 oktober 2012

Hur kan vi bättre ta hand om våra barn?

Det skrivs om i dagspressen titt som tätt att barn mår dåligt idag – mobbning ökar, BUP-besöken blir fler, ångesten, stressen, koncentrationssvårigheterna besvärar fler. Det krossar mitt hjärta att läsa allt detta, och att veta att jag som förälder inte har ett val – en dag kommer mina kära småttingar slussas ut till samhället, till skolan, där de kommer att utsättas för världens grymhet. Det skär nog i hjärtat extra mycket då vi vet att barnen själva är oskyldiga för allt detta, men ändå får uppleva så mycket svårigheter – att även de barn som agerar ut sin egen ilska på andra är i grunden oskyldiga, och lider. Det enda jag kan hoppas på är att jag på bästa sätt kan möjliggöra att mina barn växer upp med en stark självkänsla, en tilltro till sig själva och sin egen förmåga, och att de inte blir förkrossade om de råkar uppleva mobbning eller andra former av stress och motgång.
Men jag läser även andra saker som ger hopp om en ljusare framtid för våra barn. Bland annat läste jag nyligen Dalai Lama’s senaste bok ”Beyond Religion: Ethics for a whole world”, där han syftar till att lägga upp ett etiskt ramverk som kan tas till av alla, oavsett om de är troende eller ateister. Han bygger detta på sin egen kunskap inom buddhismen, sina breda erfarenheter av att ha rest runt världen och bekantat sig med andra religioner, och sitt täta samarbete med flertalet vetenskapsmän i syfte att få en vetenskaplig, objektiv, sekulär förståelse för effektiviteten av de metoder som man använder sig av inom buddhismen för att träna sinnet och hjärtat. Han nuddar också vid ämnets relevans för skolan på ett sätt som för mig var en ögonöppnare, och till viss del möjligen förklarar varför barn mår sämre och sämre. Förr i tiden, när religionen hade en betydelsefull roll i samhället, behövde man inte lära ut etik och moral i skolan, utan man kunde räkna med att barn fick sin etiska fostran utanför skolan, genom det religiösa samfundet och samhället i stort. Nuförtiden, i en allt mer sekulariserad värld, finns det däremot ingen tydlig, omfattande etisk ramverk som vi alla förhåller oss till och lär ut till våra barn, utan det är upp till var och en som förälder att göra det på sitt eget sätt. Emellertid, eftersom vi nuförtiden är mer drivna av ekonomiska och materialistiska värden, blir de etiska värdena lidande. Dalai Lama föreslår att skolan nu skulle kunna ta ett större ansvar för barnens etiska uppfostran, och att detta skulle kunna göras enligt hans föreslagna ramverk för en sekulär etik.
Det andra positiva är att jag nyligen lärde mig om ett projekt i kommunala skolor i Oakland, Kalifornien, som i 2010 klassades som staden med 5:e mest våldsamma brått per invånare i USA. Där gjorde man just det som Dalai Lama föreslår - lärde ut verktyg baserade på medveten närvaro (mindfulness) till barn för att de bättre skulle kunna hantera sina svåra känslor, och agera på ett etiskt, konstruktivt sätt inför vardagliga, svåra situationer. Barn har mycket lättare att ta till sig dessa nya kunskaper än vad vuxna har, då de ännu inte blivit så djupt betingade av samhället. Det enda man behövde göra var att lära ut övningarna under sammanlagt 4 timmar under en period av sex veckor, så såg man de stora effekterna som visas i figuren nedan.  

Men det som mest berörde mig var följande utsagor av barn som varit med i projektet.
“Jag känner som att jag har moden att göra vad som helst nu.” elev från 1:a klass
“Jag tycker om mindfulness, eftersom det hjälper mig att må bättre, och lär mig att fokusera.” elev från 4:e klass
“Jag satt på en fest med min vän. Två killar kom fram till oss och sade att de vill slåss. Min vän hade en pistol och han var färdig att använda den. Vet du vad jag gjorde? Jag sitter på festen och gör en kroppskanning (en mindfulnessövning). Ja, verkligen, en kroppskanning. Jag andades. Sen tog jag min väns pistol och gick därifrån.” Amar, gymnasie-elev
Möjligen finns det alltså verktyg som vi kan ta till, för att undvika att se mer av följande sorts rubriker i dagspressen framöver: http://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-barn-vill-inte-leva-vidare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar