torsdag 28 juni 2012

Att inspirera istället för att skuldbelägga

Jag inser att mitt senaste inlägg kan uppfattas som aningen skuldbeläggande av vissa, om de känner att jag försöker lägga över ansvaret för miljön och klimatförändringar på individer och deras enskilda agerande. Min mening var dock inte i minsta grad att skuldbelägga, utan snarare att inspirera till handling. Jag tror att många låter bli att agera i dessa frågor just för att de känner att deras val inte har någon betydelse när i slutändan allt ändå är upp till beslutsfattarna. Men även då är det faktiskt individernas sammanlagda val som styr vad beslutsfattarna väljer att prioritera! Jag vill i alla fall känna att det jag gör kan ha betydelse - annars känns livet faktiskt aningen meningslöst.

Sedan kommer så klart inte klimatproblemen att lösas genom att alla börjar privatodla sina grönsaker - det är ju bara en liten droppe i havet - men det kan vara väldigt kul och givande samtidigt som det gör viss nytta! De större bovarna i dramat är faktiskt våra resevanor. Naturskyddsföreningen har ett verktyg där man kan mäta sin egen klimatpåverkan: http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/klimatkontot/. För mig personligen var bil och flyg de största bovarna fastän jag inte tycker att jag använder dessa färdmedel särskilt mycket. Jag cyklar och åker kollektivt till jobbet, och flyger mest bara då jobbet kräver det (det blir dock en del tyvärr). Men även här tycker jag att det kan vara väldigt kul att göra det som samtidigt är bra för miljön!

Gränsstationen mellan Kina och Ryssland på den Transsibiriska järnvägen
Att cykla till jobbet kan jag varmt rekommendera för alla. Man slår två flugor i en smäll genom att få vardagsmotion och spara tid då man slipper träna så mycket på fritiden. Jag känner mig så lycklig när jag sitter i cyckelrusningtrafiken på morgonen, tvärt motsatt till det jag känner då jag ibland har gjort misstaget att ta bilen till jobbet och suttit i den rusningen, usch. Jag har även ibland valt att ta tåget utomlands i stället för flyg. En gång åkte jag tåg ända från Hanoi till Helsingfors, och andra gånger har jag tagit tåget till södra Europa. Det är oerhört spännande och givande att genom tågfönstret kunna se hur landskapet långsamt förändras och helt skilda världsdelar sitter ihop. Nästa drömmen vore att åka tåg/buss till Indien!

Jag förstår att det är många som känner att de inte hinner åka tåg då semesterdagarna är räknade, men kanske har man möjlighet att åka tåg åt ena hållet, eller att åka till andra sidan världen lite mer sällan och då ta mer tid på sig. Sedan är ju pengarna en annan fråga. Varför är det så dyrt att åka tåg i Sverige/Europa (Tåget från Vietnam var faktiskt inte dyrare än flyg)?! Här är det så klart beslutsfattarna som kommer in i bilden, men de kan påverkas genom var och ens aktiva val. Jag vill vara med och skapa en cyckel- och tågtrend: Tänk om hela Essingeleden blev en stor cyckelväg! :D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar